Felkészültek erre a tanítási formára, alkalmazkodtak az igényekhez, és minden lehetséges módon segítik a tudásátadást – röviden így foglalható össze az a munka, amelyet a digitális oktatáshoz kapcsolódóan ez idáig végzett a pécsi Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola. Európa első cigány/roma nemzetiségi, érettségit adó intézményében hátrányos helyzetű diákokkal foglalkoznak. Két és fél hónap tapasztalatai alapján azt mondják, az online rendszer ugyan nem zökkenőmentesen, de egyértelműen sikeresen működik náluk. 

Március közepén a Gandhi Gimnázium felkészülten állt át digitális oktatásra. Az intézmény vezetősége figyelemmel követte a híreket, és már a hazai iskolabezárásokat megelőzően felmérte a lehetőségeket, a diákok helyzetét és eszközigényét is. Sok gyereknek ugyanis otthon nem volt számítógépe, esetleg még jól használható mobiltelefonja sem. A Gandhi egyebek mellett pc-ket, tableteket vásárolt, internet-előfizetést biztosított tanulóknak, és úgy dolgozta ki a digitális tanrendet, hogy a feladatok gyengébb minőségű eszközzel is elvégezhetők legyenek. E tervezés során ráadásul az intézmény kiemelt figyelmet fordított a végzősökre, hogy megkönnyítse a felkészülésüket a küszöbönálló érettségi vizsgákra.

Azóta az iskola alapvetően azt az online alkalmazást használja, amelyet több tanár már korábban bevezetett az oktatómunkába. A szóban forgó szolgáltatással gyorsan tervezhetők meg az órák, könnyen rendszerezhetők a feladatok, és ráadásul egyszerűen tud kommunikálni a tanár és a diák. Az órák tartalmát mégis igazítani kellett a technikai lehetőségekhez, mivel pl. a videókonferencia-beszélgetés, a kisfilmek levetítése a gyenge internetkapcsolat miatt többeknél akadályba ütközött. Az esetben más csatornán (belső Facebook-csoportban, telefonon, illetve akár nyomtatott anyagot postázva), de a tanárok igyekeztek-igyekeznek, hogy mindenkivel tartsák a kapcsolatot, és segítsenek a feladatok elvégzésében is. A diákok nyomon követése folyamatos, számonkérésre és osztályozásra pedig online felelések, online tesztek, projekt- és beadandó munkák stb. alapján kerül sor.

A digitális oktatás a művészeti iskolának is kihívást jelentett. Az intézményegység hangszerrel rendelkező diákjainak tudását a zenetanárok videókkal, oktatóanyagokkal fejlesztik; azok a gyerekek pedig, akiknek otthon nincs hangszerük, főleg zenehallgatásos vagy írásos feladatokat kapnak. Az oktatók a csoportokat is összefogják, közösen beszélik át a koncertfelvételeket, a zenei feladatokat, így a diákok egymástól is tanulhatnak, továbbá a köztük lévő kapcsolat is megmarad.

Ráadásul a Gandhi Gimnáziumban zajló online pedagógiai munka nem áll meg csupán az oktatásnál. Az osztályfőnökök és a szaktanárok mellett a kollégiumi nevelők, szociális munkás, pszichológus és egyéb segítők sem engedték el a gyerekek kezét; korrepetálásban, lelki segítségnyújtásban, motiválásban is számíthatnak rájuk a diákok és azok családjai. Ahol pedig az ösztönzéshez külső támogatásra is szükség volt, ott az iskola a helyi települési vagy nemzetiségi önkormányzattal működött együtt.

Ez az átfogó segítés és gondoskodás a jelen helyzetben, a személyes találkozók hiányában rendkívül fontos – mondja az intézmény igazgatója. Ignácz István szerint mivel jellemzően mélyszegénységben élő családokról, sokszor hiányos informatikai tudással rendelkező diákokról van szó, a digitális oktatás nem is lehetne zökkenőmentes; az összkép mégis egyértelműen pozitív: – Habár a digitális térben lehetetlen megteremteni azt a családias légkört, ami a Gandhi Gimnázium egyik legfontosabb sajátossága és ereje, de jól sikerült az átállásunk, és működik az online tanítási rendszerünk – hangsúlyozza. – Sőt, a különböző okokból lemaradt gyerekeket ezen a héten már fogadjuk és fel is zárkóztatjuk az iskolában. Büszke vagyok a kollégáim rugalmasságára, nyitottságára és munkabírására. A személyi és technikai feltételek adottak a Gandhiban ahhoz is, ha esetleg ősszel is digitálisan kell oktatnunk. Ráadásul egy közelmúltbéli informatikai beruházás nyomán már 60 új laptopot is a diákjaink rendelkezésére bocsáthatunk.

A Gandhi Gimnázium, Kollégium és AMI – a Nemzetiségi-Roma Módszertani, Oktatási és Kulturális Központ (NeRok) háttértámogatásával – továbbra is várja a továbbtanulni szándékozó 8. osztályos diákokat, és igyekszik hozzájuk igazított módszerekkel, a lehetőségei szerinti legmagasabb szinten ápolni és továbbörökíteni a cigány/roma kultúrát. A fenntartójának az a célja, hogy a Gandhit minél több olyan hátrányos helyzetű, de tehetséges gyermek válassza, akiből az iskola és a tanulás segítségével új ismeretekre nyitott, ugyanakkor a hagyományaira is büszke felnőtt válhat.